Hvad er en refusionsopgørelse?
Kort fortalt er en refusionsopgørelse en opgørelse over det mellemværende køber og sælger har, rent økonomisk under en bolighandel. Når du overtager din bolig, vil der typisk på overtagelsen datoen, blive aflæst diverse målere, som måler blandt andet el og vand. Det er disse aflæsninger, der er en del af refusionsopgørelsen.
Aflæsningen sker først på overtagelsesdatoen, da det på den måde er sikret at køber kun kommer til at betale for sit eget forbrug, og sælger kan enten få det betalte acontobeløb tilbage, eller skulle betale mere.
Det vil altså sige, at refusionsopgørelsen er en opgørelse, der opgøre alt hvad sælger har betalt forud, og som egentlig skal betales af køber efter overtagelsesdatoen. Refusionsopgørelsen er derfor en form for det sidste regnskab, som sælger har med boligen, når det er ordnet er køber officielt den retmæssige ejer.
Hvilke ting skal indgå i regnskabet?
Refusionsopgørelse er som sagt, blot et regnskab mellem køber og sælger, men hvad er det der helt præcis skal indgå i dette regnskab? For langt de flestes vedkommen, kan det være svært at vurdere hvad der helt præcis skal indgå, derfor har vi lavet en liste med de mest almindelige ting. Husk at listen kun er vejledende, og der derfor godt kan være andre ting du skal tage højde for. Hvis du vil være helt sikker på at du får alle ting med på listen, bør du tage kontakt til en fagmand, han kan hjælpe dig med at udarbejde den.
- Ejendomsskatter
- Vand- og vandafledningsafgift – aflæsning af vandmålere, indberetning til vandværket
- Kontingent til grundejerforening – sker normalt ved handel af et hus
- Fællesudgifter til ejerlejlighedsforening – normalt ved handel af ejerlejlighed
- El – aflæsning af elmåler og indberetning til elselskabet
- Varme – aflæsning af evt målere på radiatorer indberettes til fx fjernvarmeselskabet
- Oliebeholdning – hvis der forefindes en olietank, typisk til opvarmning af boligen, og der ikke er aftalt at indholdet går med i handlen, skal det opgøres hvor meget olie der er i tanken på dagen.
Hvem er hvem?
Når det kommer til spørgsmålet, om hvem det er der skal udarbejde refusionsopgørelsen, er der desværre ikke noget entydigt svar. Heldigvis er der en ”det plejer at være” i dette tilfælde, er det køber der plejer at påtage sig opgaven om at udarbejde refusionsopgørelse. Praktisk talt er det købers advokat der vil udforme den, og normal skal det ske senest 30 dage efter boligen er overtaget.
Når hele beløbet er opgjort, så vil det, hvis det er køber der har penge til gode, blive modregnet i købssummen. Hvis det derimod er sælger der skal have penge tilbage, skal køber overføre beløbet til sælgers konto.
Som nævnt herover er det typisk købers advokat der tager sig af refusionsopgørelsen, men hvis du som køber ikke har en advokat, kan du selv vælge at lave den. Vi anbefaler dog altid at du får en fagmand til at tage sig af det, om ikke andet, så få en fagmand til blot at tjekke at de tal du har er de rigtige, og at alle omkostninger er med.